Betr: ny sådd eller övervintring

Mer
19 aug 2007 04:20 #1607 av Jonas Borssén
Hej igen!

Du bör få mer frukt andra året men det beror samtidigt på väder och vind samt skötsel. Ett antal plantor av samma sort hjälper också till att öka på skörden.

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén
  • Bengt Sändh
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 aug 2007 22:15 #1606 av Bengt Sändh
Svar från Bengt Sändh i ämnet Sv:Betr: ny sådd eller övervintring
Nja, +8 grader celsius är väl köldrekordet här. De kan mycket väl stå ute året om och jag tror inte det spelar någon större roll vilken tid på året man odlar chili. Vad jag är mest nyfiken på är om plantan ger lika mycket frukt andra året eller om det avtar.
Mer
02 aug 2007 04:31 #1604 av Jorma Lindgren
lite off-topic kanske men jag hoppas att du odlar ordentligt med tobak till snus också :)
Mer
31 jul 2007 14:21 #1600 av Jonas Borssén
Hej Bengt!

Jag instämmer med Mattias. Dels kan du ta in och övervintra plantorna men det är kanske inget alternativ eftersom du har så många. Om plantorna står utomhus övervintras de bäst vid drygt 10°, vissa arter kan stå kallare och andra kräver något mer värme. Jag antar att nattemperaturen kan bli kyligare än så i södra Spanien under vintern. Plantorna kräv er fortfarande mycket solljus vid övervintring men mindre doser av näring och bevattning.
Skyddsväv är nog ett bra alternativ för att hålla dina plnator i gott skick över vintern. Har man dem i kruka kan man ställa dem mot en varm och solig yttervägg. Läs gära mer i Odlingsråd.

Lycka till och återkom gärna och berätta längre fram hur det gick.

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén
:cheer:
Mer
17 jul 2007 20:24 #1598 av Mattias Lindblad
Jag är ingen expert på området... Men vi har iallfall mycket positiva erfarenheter av övervintring av våra plantor. Vi har förstås tagit in dem i stugvärmen över vintern. Men det kanske man slipper i Spanien? Jag vet inte hur kallt det blir där du bor, eller hur kallt plantorna kan överleva. Om inte annat så kan det väl vara värt att experimentera lite?
  • Bengt Sändh
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 jul 2007 07:26 #1597 av Bengt Sändh
Betr: ny sådd eller övervintring skapades av Bengt Sändh
Som jag nämnt på annan plats så bor jag i Spanien och odlar chili. I år har jag 96 plantor av 18 sorter och allt går väldigt bra. Jag har redan massor med "frukter". Jag har varje år, efter skörden, tagit frön, rykt upp plantorna med rötterna och förpassat dem till komposten. Jag skulle nu vilja rådfråga en expert om följande. Gör jag fel? Kan jag bara beskära plantorna och låta dem stå kvar för att sedan ta fler skördar och i så fall - får jag lika mycket frukter året därpå.

Tacksam för svar

Bengt Sändh
Sidan laddades på: 0.347 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo