Skola om till större krukor?

  • Stig Häggkvist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 aug 2012 06:04 #2208 av Stig Häggkvist
Svar från Stig Häggkvist i ämnet Re: Skola om till större krukor?
Nej jag satte dem inte direkt i 10 liters krukor utan har skolat om dem i steg. 10 liters krukan var sedan helt genomrotat så jag har skolat om dem till 15 liters krukor och i dag är det betydligt större än på bilden och frukterna börjar mogna och få färger från lysande orange till rött.
Mer
15 aug 2012 23:22 #2206 av Anders Svärd
Uppfattar jag det rätt som att du satte pluggplantorna direkt i 10 liter jord?

Om du gjorde det så betyder det att de troligen inte är genomrotade utåt hinkarnas väggar. Chilepeppar har pålrot så roten går ned i botten först.
Det andra är att rötterna delar inte på sig förrän de når kanten på krukan. Sätter man om plantor i för stor kruka hindrar man tillväxten på plantan i sig, tyvärr, än om man satt den i dubblering av den jordmån de redan är i.
En bra regel är alltså att dubbla jorden vid varje omplantering för att plantan ska kunna växa till sig ordentligt och genomrota jorden ordentligt.

Men plantorna såg välmående ut i övrigt :)
Du behöver inte plantera om dem. På 10 liter får man lugnt habaneroplantor som är på 1-1,5 meter och riktigt stark stam, med massor av frukter.

Zon3
  • Stig Häggkvist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 jul 2012 08:30 #2186 av Stig Häggkvist
Skola om till större krukor? skapades av Stig Häggkvist
Jag har några plantor Dorest naga, Bengle naga och Fire som jag nu har i 10 liters krukor. De blommar och har satt några små frukter. De är inte speciellt stora ca 25 - 30 cm höga. Krukorna är helt genomrotade och rötterna börjar komma ut ur dräeneringshålen i botten på krukorna.

Ska jag skola om dem i ännu större krukor jag har 17 liters krukor? Eller ska jag låta dem vara kvar i 10 liters krukorna. Kommer jag att störa frukttillväxten om jag planterar om. Jag har plantorna i ett litet växthus.

Sidan laddades på: 0.415 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo