Hur får man styrka???

Mer
27 okt 2012 01:15 - 03 nov 2012 21:11 #2281 av Anders Svärd
Kan rekommendera att du ser till att inte gödsla plantorna med för mycket kväve efter uppdrivningen är avklarad. Satsa på ett kaliumrikt gödsel som stimulerar fruktbildningen och frukternas utveckling. Ett naturligt sådant är att du tillverkar så kallat nässelvatten av brännässlor. Det är rena dynamiten! Blommningen och frukternas utveckling exploderar praktiskt taget!

För att tillverka nässelvatten, går du ut och plockar på dig nässlor, helst innan de satt fröer. Ta helst inte nässlor som växer på gödselstackar då de dragit åt sig massor med kväve (som jag hört dock).
Se till att gå med mycket bladmassa. Ofta kan man bara dra upp nässlorna enkelt om man har roshandskar från ICA på sig exempelvis. Vill man bevara nässlornas bestånd kan man klippa av dem och se till att rötterna är mer intakt (även om jag tror de överlever utomordentligt ändå).

Sedan lägger man dessa nässlor med stammen i en 10-20 litershink. 20 litershink är att rekommendera. Och se till att du har ett lock att sätta på, samt en längre stör. När hinken är nästan fullpackad, häller du i vatten tills de kommer till nässlornas nivå. Rör runt lite, sätt på locket och se till att hinken står i skugga. Sedan går du dit varje dag och rör om. Det kommer se äckligt ut, med skum ovanpå, men det är bara röra om. Sedan kommer det börja lukta. Men det är bara röra runt. Sedan kommer det lukta ännu mer. Bara röra runt. Sedan kommer det lukta mer än jävligt efter 1-2 veckor. Dasset eller svinavföring kommer vara som ren parfym i jämförelse. Bladen på nässlorna ska nu ha löst upp sig i en mörktgrön vätska..

Denna vätska ska du filtrera bort från stammarna som är kvar och spara. Den spär du sedan 10 ggr med vatten och vattnar i kanterna på dina chileplantor. Undvik att komma i kontakt med vätskan. Du kommer lukta skit utan dess like och lukten försvinner inte med tvål och vatten på några dagar. Vill du din värsta fiende illa.. ja.. behöver nog inte säga mer än så.. :whistle:
Det där locket hade en viktig funktion - att främja din goda sämja med dina grannar :lol:

Att lägga gräsklipp ovanpå jorden runtom chileplantornas stammar och vattna detta ner genom är en bra metod att också undvika olika sjukdomar på plantorna och även få ner lite andra ämnen och kväve. Röttena söker sig upp mot gräsklippet och så slipper man även vattna fullt så mycket då fukt inte torkar bort den vägen lika lätt (detta skippade jag i år på mina ancho poblano och det fick jag ångra ihop med tripsangrepp så det hette duga..).

En annan sak vad gäller styrka på chilefrukter är att en planta faktiskt kan ha olika styrka på sina frukter. Kan varierar en hel del säger vissa.
En annan är att det sägs att styrkan på chilefrukter kan bli sämre om de mognar för länge (bara hört, om någon annan vet mer om detta?), samt att capsaicinet tydligen enbart utvecklas en viss period i olika mängd beroende på ljus, rätt temperatur och tillgångs till ämnen som behövs.

Ett tips om din sambo inte gillar när de är för starkt, är att antingen ta bort stor del av fröfästet där det starka är koncentrerat. En annan är att låta frukten dra i saltvatten (efter att ha delat på dem) i en timme.
Man kan också peta hål i en hel frukt efter behag och laga mat med dem hela i. Då kommer lagomt starkt ut genom hålen beroende på sort. Sedan kan man ju alltid torka, göra pulver (eller såser) och låta var och en blanda i så mycket som den själv vill :)
Eftersom capsaicin bryts ner av för hög exponering av värme så är det en bra metod att bevara smak och styrka på sin värdefulla chilepepper :)

Zon3
Last edit: 03 nov 2012 21:11 by Anders Svärd.
Mer
03 okt 2012 05:12 #2272 av Liselott Gustafsson
Jo, jag vet att flera är milda. Sambon gillar inte när det är för starkt. Men jag trodde de i alla fall skulle smaka något. Lite som jalapeno som är väldigt god, men inte så stark. ;)

En av habanerona är orange ja, en är röd.. Den ena smakar lite paprika den andra gurkskal. :(

De är ganska mycket vattnade för det ska de ju gilla och de har gladeligen druckit upp allt vatten. Sen är de gödda med äkta hönsgödsel innan de fick blommor. Ingen besprutning.
Förutom smaken har odlingen gått galant. Stora fina plantor med mycket frukt och inga skadedjur.

Jag har några plantor står ute men de frukterna är inte mogna än och fråga är väl om de hinner mogna alls. Vore annars intressant att se om de får någon styrka. De plnatorna är dock väldigt små och har bara några få frukter.

Men som sagt... hellre några få men goda frukter.


Nästa år blir det bara starka sorter :whistle:
Mer
02 okt 2012 07:33 - 02 okt 2012 07:34 #2270 av Liselott Gustafsson
Sorterna är: Anco Grande Poblano, Big Jim, Black Piquin, Cajamarca, Chacoense, Habanero, Habanero Trinidad Seasoning, Hawai, Mini Bonnet, Mulato Islena, Pasilla, Sivri Biber, Sweet banana, Jalapeno, vanlig, eko samt lila


Chacoense är stark och även Plack Piquin och en av jalapeno soprterna är det lite styrka i också.

Några av dem har jag provat både som gröna och röda och några har fått sitta till de är nästan övermogna. Men ingen smak i alla fall. De växer i växthus allihop förresten.
Last edit: 02 okt 2012 07:34 by Liselott Gustafsson.
Mer
01 okt 2012 09:47 #2267 av Liselott Gustafsson
Jag har odlat 17 sorters chili i år. Visserligen några milda sorter. Men vilken besvikelse när alla utom 3 smakar gurkskal. Knappt någon smak över huvud taget och absolut ingen styrka.
Vad har jag gjört för fel? Vattnat för mycket är det enda jag kan tänka mig. Stora fina plantor och väldigt stor skörd har jag fått. Men det kvittar ju när frukterna inte smakar något. :dry:
Sidan laddades på: 0.319 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo