Omogen frukt

Mer
27 okt 2012 00:42 #2280 av Anders Svärd
Svar från Anders Svärd i ämnet Re: Omogen frukt
Instämmer i det Karin säger också. Har varit i mindre depression över mitt dåliga år av chilepeppar i år och annat tog en massa tid. Alla mina Ancho Poblano och habanero råkade ut för typ pistillröta (troligen för att det var för mycket fukt i jorden då det var så lite sol) samtidigt som massivt trips-anfall (råkade missa en trips infekterad planta som var kvar från förra året som hamnade av misstag i växthuset....) damp ner som en blixt - ihop med starkt överdrivet regnande och lite sol.

Men fick 4 plantors frukt av aji amarillo, två plantor av jamaican bell och en del av fruktiga habanero dulce som plåster på såren ;P

Zon3
Mer
19 okt 2012 16:56 #2274 av Karin Olofsson
Svar från Karin Olofsson i ämnet Re: Omogen frukt
Hej!
Det verkar inte som någon annan vill svara… Nej, du kan inte ta frön från omogna frukter. De fröna har mycket dålig grobarhet. Men du kan testa att låta de omogna frukterna ligga på t.ex. en bricka och eftermogna. Oftast lyckas det (det kan ta flera veckor) och då kan du ta frön. Ju mer mogen frukt desto bättre frön.
Hälsningar
Karin
Följande användare sa tack: Micke Sorsa
  • Micke Sorsa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 okt 2012 16:43 - 13 okt 2012 17:04 #2273 av Micke Sorsa
Omogen frukt skapades av Micke Sorsa
Hejsan! Är alldeles färsk här och har en fråga som någon av er kanske kan besvara, har en massa (rätt stora) chiliplantor i stugan som jag plockade en massa omogna frukter av alldeles nyss innan dom fryser sönder och nu undrar jag om man kan använda dom fröna (att plantera) eller är det så att även fröna är omogna?

mvh
Micke
Last edit: 13 okt 2012 17:04 by Micke Sorsa.
Sidan laddades på: 0.477 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo