Noo! Trips igen i år på mina plantor! Pyrex-N?

Mer
03 jul 2011 12:53 #2038 av Anders Svärd
Det verkligen märks att rovkvalstren inte legat på latsidan! :woohoo: Inte sett några trips eller mer som angrips nu verkar det som heller. Samma sak med plantorna inomhus, men även några tomatplantor på friland fick lite runt stammen och även där har de nitat tripsen som kom ifrån uppdragningen av dem.

Så, kan varmt rekommendera denna bekämpningsmetod om ni som är nya och inte prövat den läser detta! :P

Zon3
Mer
25 jun 2011 02:15 #2037 av Anders Svärd
Ringde Lindesro och de fixade mig en liter Thripex ( www.lindesro.se/produktblad/amblyseius.pdf ) med 50 000 rovkvalster samt en förpackning roover-tr klisterplattor som jag satt upp för att fånga de flygfärdiga tripsen med. Räckte mer än väl tror jag (stod ju 500-1000m2 på burken vad det egentligen betyder). Ju fler desto bättre såklart. Better safe than sorry :)

Det var ju rätt så varmt ett tag innan och tripsen exploderade i antal märkbart helt plötsligt från att jag trodde de lagt ner verksamheten, he he.

La ut högar vid rotstammen och på bladen på alla plantor jag har i växthuset och inne. Såg en trips som hamnade bredvid högen och snart började de beigevita små prickarna kuta efter den :lol:

Klart värt pengarna än att hålla på och jäklas med att dutta med gifter, kaliumsalt osv.

Blir intressant att se hur det utvecklar sig. Såg att det börjat bli rätt mycket gula blad som trillar av samtidigt, men det kan ju bero på att det varit en period då det inte varit så mycket sol, utan regnat mycket. Fast då tycker man ju också att plantorna på friland borde göra likadant, vilket de inte gör.

Zon3
Mer
28 maj 2011 20:38 #2030 av Karin Olofsson
Nä…
nu glömde jag… Swirski funkar även mot spinnkvalster (vi hade även dem på chilisarna för några månader sedan). Inomhus alltså!
Karin
Mer
28 maj 2011 20:08 #2029 av Karin Olofsson
Hej igen!
Swirski lever enbart på Trips. Garanterat riskfritt med andra ord. Vi har haft Swirski inomhus (även på småplantor) med lika bra resultat som i växthuset.
Karin
Mer
28 maj 2011 01:44 #2028 av Anders Svärd
Ska helt klart införskaffa sådana och sätta in i växthuset.

Inomhus, där jag kultiverar upp ungplantorna på våren, tänkte jag driva upp lockplantor som är pyrexade ordentligt hela tiden sin utarmar eventuella trips som kan finnas kvar i miljön. Men undrar om inte sådana där påsar är bättre. Dåligt påläst på om det finns några risker med att ta in småkryp som "Swirski" i boendemiljö (kan knappast bli värre än med tripsen, men man vill ju gärna inte klanta sig så att säga).

Zon3
Mer
27 maj 2011 15:19 #2027 av Karin Olofsson
Hej!
Vi har de senaste 3 åren haft trips på övervintrade chilisar, tomater och gurka. Vi använder enbart biologisk bekämpning. Lindesro AB säljer små förpackningar ”Swirski” i påsar som man hänger upp på plantorna. De fungerar klockrent! Tripsen försvinner i ett nafs. 20 påsar kostar 229:- inklusive frakt och moms. Kan vara värt det.
Karin
Följande användare sa tack: Anders Svärd
Sidan laddades på: 0.434 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo