Noo! Trips igen i år på mina plantor! Pyrex-N?

Mer
19 maj 2011 20:44 #2023 av Anders Svärd
Satt och fördjupade mig om Trips, och det blev väldigt uppenbart vart Tripsen kommit från. Det var inte Amaryllisen...

Första året övervintrade jag några caribbean red habanero, men under sommaren använde jag gräsklipp att täcka jordytan med för att främja tillväxen.
I det gräsklippet fann maskrosor...

När jag läste om Trips framgick det att maskrosor heter det därför det är FULLA av just Trips. Och det älskade verkligen övervintringen i en för torr och för varm miljö. Och dessa stod bredvid all nysådd.

Sensmoralen i det hela: Se till att inte ta med maskrosorna i gräsklippet om man ska använda det till täckodling :whistle:

Zon3
Mer
18 maj 2011 03:34 - 18 maj 2011 03:44 #2021 av Anders Svärd
Tänkte uppdatera lite. Bekämpningsmedlet jag nu använder verkar tråkigt nog ha en nackdel och det är att det verkar kräva att det verkligen får direktkontakt på skadeinsekterna, tripsen i detta fall.

Det är mycket uppenbart efter att några trips letade sig till tomatplantorna jag drev upp i närheten - i en odlingsbox som var täckt dessutom. Troligen måste de lyckats tagit sig in i såjordspåsen i grovköket - bara en misstanke.

Tomatplantorna är på uppdrivningsstadie på 1 liter nu och har dushat dem med kaliumlösningen varje dag. Och nästa dag hittar jag dem på bladen igen. Kämmer ihjäl dem direkt när jag ser dem.

Trips verkar inte ha lika stark framfart på chile, kanske är bladen lite hårdare för dem att rispa.

Börjar kännas som att kanske 1 liter vatten+halv dl såpa + 1 matsked t-sprit är lika effektivt. Problemet är att komma åt de som är i jorden, så får köra en kombination mellan dem.

Hur det än är, så är det fullt krig mot dessa här borta. Kommer att spara 2-3 plantor inne och preparera dem med biologisk krigsföring med dessa för att se till att försöka komma åt eventuell källa också:

www.lindesro.se/produktblad/Thripor-L.pdf

Hur är det med tobaksvatten förresten? Någon som testat det?
Jag har funderat på det, men eftersom man hört talas om tobaksvirus är det något som jag inte vågat mig på än.

Hittade förresten ett PDF-dokument som handlar om Växtskyddsmedel i Ekologisk bärodling. Innehöll en trevlig lista över metoder och medel,doser, tillverkare, karensdagar, noteringar, tidpunkter för användning osv.

www.sjv.se/download/18.e01569712f24e2ca0...3%A4rodling_2011.pdf

Zon3
Last edit: 18 maj 2011 03:44 by Anders Svärd.
Mer
23 apr 2011 02:02 #2008 av Anders Svärd
Hej igen!

Här växer det så det knakar under 4 2x36 lysrör, 1 rödblå LED och 1 blå led, samt 2 18 watts kökslysrör. Var 58 plantor av 21 sorter, men kastade ut 6 plantor.. pga trips.. igen...

Tror de kom från gamla kultiversingsboxen som jag trodde de inte kommit från. Hade fel kan man lugnt säga. Sägs trips gillar tapetkliser med mera. Kan vara att de grejjar med limsticken som jag satte dit folie med på insidan av boxen.

Visade sig att de spridit sig till minst 6-8 andra plantor som är uppåt en meter nu så jag testar pyrex-n. Sprejar och tvättar bladen på över och undersida och vattnar ner i jorden. Upprepa efter 10 dagar som instruktionerna säger.

Frågan är om pyrex-n är okej till chile? Pratade med en plantskola och de sa att det var ingen fara då det lägger sig som en hinna på planta och bladet som kväver tripsen och annat. Försvinner tydligen efter några veckor. Besprutning av frukterna skulle inte heller vara problem, men givetvis ska man skölja av dem noga innan användning.

Måste bara kolla med någon av er; vad har ni för erfarenhet och kunskap om pyrex-n till chile? Är det okej, eller bör jag genast upphöra med det?
Tyvärr finns det inte så mycket annat effektivt mot trips. Kört Pyrex-N på fönsterplantor som tripsen gick över på förra året och det tog kål på dem mycket effektivt.
Provado pinnar sa plantskolan att jag inte ska använda - de innehåller andra saker som plantan och frukterna tar upp och då kan jag inte använda chilefrukterna.

Enda riktigt biologiska alternativet är att beställa hem rovkvalster, men det kräver en viss temperatur för leverans och helst en begränsad miljö som växthuset. Har precis börjat avhärda så smått och ska tvätta ur växthuset så innan det är läge så har tripsen hunnit mumsa och gjort mycket skada så att säga så därför är det pyrex-n nu eller se plantorna åka på stryk ordentligt.

I alla fall, pyrex.. bra eller dåligt?

Zon3
Sidan laddades på: 0.426 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo