Svara: Torra fläckar på Big Jim

OBS: Du postar meddelandet som "Gäst", du kan inte redigera meddelandet eller ta bort det
Vänligen Logga in eller Registrera för att hoppa över detta steg.

reCaptcha

This form is protected by Aimy Captcha-Less Form Guard

X

Topic History of: Torra fläckar på Big Jim

Max. visningar över de senaste 6 inlägg - (Senase inlägget först)

14 aug 2020 18:04

Plantorna står bra där de står, jag tror att den kyliga perioden i juli har bidragit till rötan på frukterna förutom att Big Jim-sorten är extra känslig. Jag kan lägga till att ett par av mina Ros de Mallorca-frukter råkade ut för samma röta. De frukter som vuxit fram lite senare i tid har däremot klarat sig fint. Ett tips för att undvika för stor värmeskillnad mellan natt och dag är att slå in plantan i täckväv, fiberduk eller bubbelplast inför natten. Lycka till!

13 aug 2020 18:25

Tack för svaret????????
De växer i 30L krukor på vindskyddad Östsida av lägenheten där de får som större delen av dagen och jag vattnar regelbundet med chillinäring..

08 aug 2020 12:37

Hej Patrik!

Det är ett återkommande problem på vissa sorter och odling i nordiskt klimat (kyligare klimat, regniga somrar och möjligtvis mindre solljus. Det orsakar en kalcium-obalans hos en del sorter. Jag har tidigare upplevt det hos olika New Mexican-sorter, så som Big Jim och även Chilaca och Poblano. Hur och var växer plantorna?

06 aug 2020 22:46

Vad är det som orsakar detta?
Har blivit så på flera olika sorter..

Bilagor:

Sidan laddades på: 0.274 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo