Prickar på bladen

Mer
22 maj 2007 23:47 #1586 av Krister Fransson
Tack för hjälpen! Jag går över dem med duschflaskan varje dag nu.

Har oxå planterat om dem ïdag, och passade då på att duscha av dem i duschen för att få bort ev elakingar om det fanns några kvar.

/Krister
Mer
17 maj 2007 19:55 #1584 av Jonas Borssén
Hej Krister!

Det finns inga dumma frågor. Ju mer frågor och svar, desto mer lärdom kan vi få av varandra.
Jag skulle tro att det rör sig om spinnkvalster. Blad med ljusgula eller vita prickar brukar vara ett tecken på det. Spinnkvalstren suger cellsaft och finns ofta på bladens undersida.
Vid svåra angrepp kan man se trådar som löper längs bladkanterna. Spinnkvalsterna gillar inte hög luftfuktighet så duscha därför plantorna dagligen och se till att plantorna inte lider av torka. Det är också ett sätt att förebygga andra angrepp från skadeinsekter.
Ifall angreppet gått för långt kan du köpa växtvårdsmedel hos handelsträdgårdar eller liknande. Tyvärr minns jag inte namnet på medlet men jag vill minnas att vi skrivit om det i Odlingsråd eller här i Diskussionsforum. Rådfråga annars i butiken.
Ta nu tag i problemet omgående. Annars är risken att angreppet inte går att hejda och då tvingas du kasta allt. Lycka till nu!

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén:cheer:
Mer
16 maj 2007 19:20 #1581 av Krister Fransson
Då det är på stora pigga blad på kraftiga chilis så trodde nån jag pratade med att det kunde bero på övergödning... vad tror ni om det?

Dessa plantor har inga vissna bladkanter(Har för mig att det ska vara ett tecken på övergödning)

Krister
Mer
16 maj 2007 00:05 #1578 av Krister Fransson
Hej!

Jag upptäckte nyss att en del av mina chile har vita prickar på bladen. Vad är detta? och vad gör jag åt det?

img510.imageshack.us/img510/4443/1cmi7.jpg

Det är första året jag odlar själv ifrån grunden... så det kommer säkert att dyka upp fler dumma frågor av mig :)

Krister Fransson<br /><br />Inlägg ändrat av krister.fransson@gmail.com, den 2007-05-16 00:06
Sidan laddades på: 0.284 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo