Tillskottsbelysning

Mer
03 nov 2007 02:12 #1622 av Krister Fransson
Jag tror de heter lersta. De var iaf byggda för att klara 60W. Och mina glödlampor är på 23W (även om ljuset motsvarar 120 Watts "vanliga" glödlampor.)

Det är ju effektåtgången som styr värmeutvecklingen. Att de sen lyser en massa mer spelar ju ingen roll... De blir aldrig mer än ljumna.

/Krister
Mer
28 okt 2007 17:44 #1620 av Krister Fransson
Hej!

Jag har för första gången i år tagit in en del chilis ifrån växthuset och odlar dem färdigt i köket.

Jag köpte riktigt billiga golvlampor ifrån ikea och i dem monterade jag biltemas starkaste lågenergilampor som är motsvarar 120w st.

Jag har inget att jämföra med... men jag tycker att det fungarar kanon!

Vet inte om det är en bra lösning för övervintring.. men det ger en massa frukt om man likt mig var lite sen med vissa sorter :-)

Att komma in i köket ifrån ett mörkt sovrum på morgonen är dock ingen höjadre... det känns som man gått rakt in i solen! :-)

/Krister<br /><br />Inlägg ändrat av krister.fransson@gmail.com, den 2007-10-28 22:11
Mer
27 okt 2007 07:22 #1619 av Anders Boberg
Nu när vintern börjar närma sig och mörkret faller in kan det som jag har förstått det vara bra att ge sina övervintrande chilisar lite tillskottsbelysning.

Nu undrar jag vad ni andra har för erfarenheter och rekommendationer på detta område - i synnerhet fallet då de övervintras hemma i lägenheten.

Några av de lösningar jag har tittat på är högtrycksnatrium och metallhalogen (verkar overkill och väldigt strömkrävande), lysrör (kommer nog vara svårt för mig att få på plats monteringsmässigt) och kompaktlysrör (t.ex. osram floralux, vilket är vad jag lutar åt just nu).

Vad tror ni?
Sidan laddades på: 0.360 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo