Jag saknar en "jag klantade mig"- tråd à la "Gör inte som jag!"

Mer
03 apr 2019 18:14 #2446 av Vanessa Källman
Tack! Jag daltar lite extra med scorpion-plantan. Jag flyttar den t.o.m upp på taket till fågelvoljären så att den kan få ytterligare några timmars ljus från fåglarnas speciallampa när solen gått ner. Det verkar den tycka om. Tack för informationen gällande jorden. Ska vara extra noga i fortsättningen!

Vänliga hälsningar
Vanessa Källman
Mer
01 apr 2019 15:12 #2445 av Jonas Borssén
Hej Vanessa!

Tack för att du varnar för att överdosera. Utgå först och främst från jordens ledningstal (ska stå på jordförpackningen). Det är ett mått på hur mycket lösliga salter som finns i jorden totalt sett. Ledningstalet för chilepeppar bör generellt ligga mellan 3 och 4. Ett lågt ledningstal visar näringsbrist medan ett högt tyder på att jorden gödslats för kraftigt.
Hur som helst, man lär sig av misstagen. Lycka till med de plantor som överlevde!

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén
Mer
30 mar 2019 19:34 #2444 av Vanessa Källman
I år är andra gången jag ger mig på att odla chilepeppar och detta år glodde jag på en massa yt-klipp och fick bl.a. se ett klipp där personen blandade i benmjöl, blodmjöl och epsom-salt i jorden vid andra omskolningen, eftersom jag visste att kalium var viktigt, skaffade jag också specialgödsel. Jag följde hans anvisningar (utom epsomsaltet) - och höll på att bränna sönder varenda planta. Av tre fina Trinidad Scorpion-plantor, lyckades jag till nöds rädda en (eller två eftersom de råkade hamna tillsammans vid sådd). Fort som fasen bytte jag till en jord där jag inte tillsatte någon gödsel alls. Vissa av alla plantor strök med och andra piggnade på sig. Det var en nyttig läxa, i alla fall för en nybörjare som jag (och eventuellt andra). Bara äkta chilepepparälskare kan förstå den panik jag kände.
Följande användare sa tack: Jari Somero, Susanne Gustafson
Sidan laddades på: 0.931 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo