Ohyra när jag tar in chilepepparn

Mer
11 sep 2019 16:04 #2451 av Per Schultzen
Hej Jonas,

Tack för svaret!

Det var det jag misstänkte. Synat plantorna som ska in, men inte hittat något som skulle antyda ett angrepp. Men gör som du tipsar, byter jord och spolar av rötterna. Plantorna ska också få en besprutning i förebyggande syfte.

Allt gott!
Per
Mer
11 sep 2019 09:38 #2450 av Jonas Borssén
Hej Per!

Gör så här inför inflyttning av plantor: Syna bladverket och blommor noggrant. Lössen finns på undersidan av bladen och inne och utanpå blommorna. Även om plantan verkar fri från ohyra så håller de till i jorden. Alltså byt alltid jord och återplantera i väl rengjorda krukor. Om du vet med dig att det är ett angrepp på plantan spolar du också rötterna rena så gott det går. Lycka till!

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén
Mer
10 sep 2019 14:18 #2449 av Per Schultzen
Hej alla chilepeppar odlare,

behöver tips till följande problem som gör att jag nu slänger plantorna efter skörd. När jag tar in mina chileplantor får dom ohyra efter en kort tid, gissar löss. Massor med ohyra! Utomhus ser dom hur friska ut som helst. Ska jag duscha dem med något medel (vatten, såpa, tsprit) och byta jorden eller finns det en enklare väg.

I år har det blivit jalapeno och habanero. Jalapenon ska jag pickla och habanero blir nog chiliflakes.

Hälsningar från Per
Sidan laddades på: 0.510 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo