Hur ska jag övervintra plantorna?

Mer
08 sep 2020 20:13 #2462 av Patrik Rydstrom
Tack för svaret.
Tar och omplanterar i ny jord inom kort.
Har nästan alla i stort fönster med söderläge där de trivdes kanon från frö till planta ????????
Mer
07 sep 2020 17:28 #2461 av Jonas Borssén
Hej Patrik!

Vi kommer att publicera mer detaljer om detta i Odlingsskolan del 6 som kommer lite senare i september men tills dess bör du först och främst se över angrepp av löss och annan ohyra. Det är allra bäst att göra omplantering innan du tar in plantorna men det är kanske inte görligt med tanke på storlek och mängd plantor. Du kan samtidigt rensa bort en del blad (på nedre delen av plantorna). Ta även bort det översta jordlagret för att få bort eventuell mossa och annat som samlats på jordytan.
Förvara plantorna så ljust som möjligt men tänk också på att det kan behövas tillskottsbelysning, plantorna vill gärna ha minst 10 timmars ljus per dag för att må bra. Vädra så ofta som möjligt och duscha/spraya plantorna en gång i veckan, det kompenserar för den torra inomhusluften och förebygger även ohyra. Tänk också på att dra ner på bevattning och näring i takt med att solljuset försvinner. Använder du tillskottsbelysning ger du vatten och näring i proportion till belysningen. Tänk på att det är vanligt att man övervattnar, vilket dödar rötterna och plantan.
Vid omplantering ska du ta bort all gammal jord och plantera i ny mullrik jord och i fullkomligt rena krukor, plastsäckar eller annat lämplig behållare. I ditt fall skulle jag plantera om till vårvintern när solljuset kommer tillbaka och plantorna visar ny tillväxt.
Lycka till!
Jonas
Mer
02 sep 2020 21:40 #2460 av Patrik Rydstrom
Jag har drivit upp 7 olika sorters chilli som står i 20L krukor och de största är strax över 1m höga.
Har nu ställt in dem då nattempen ligger runt 2-3 plusgrader.
Hur gör jag nu när jag ska övervintra dem?
När ska de omplanteras och hur gör jag då?
Sidan laddades på: 0.759 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo